sábado, 10 de marzo de 2012

DIARI


DIARI

M'agradaria compartir amb vosaltres una jornada a l'escoleta Gianni Rodari, així com els meus sentiments, sensacions, reflexions i hipòtesi en cada un dels moments viscuts.
Aquesta jornada fa referència al dimeres 29 de Febrer de 2012.
He de dir que cada dia dia que passa els infants em reben amb més il.lusió i això me fa sentir molt integrada al centre. Els infants poc a poc s’acosten a mi amb més seguretat, em mostren les seves juguetes, me conten les seves coses...
Avui hem començat passant el plafó d’assistència. Na Sandra m’ha demanat si avui volia passar jo el plafó, si me sentia preparada. Li he dit que si, que sense dubte, que me feia molta il.lusió.
Així ho he fet. Na sandra s’ha posat devora jo perquè em sentis més còmode i supos, també, perquè als infats no els vengués tant de nou. Els infants m’han rebut molt bé i han respost de manera adient a la meva manera de fer.
Ja feia més d’una setmana que obserbava a les mestres desenvolupar aquest moment i per aquest motiu m’he sentit tan còmode, ja que he procurat en tot moment fer-ho d’una manera similar a la que ho fan na Sandra i na Xisca. D’aquesta manera resulta més fàcil pels infants.
M’ha fet molta il.lusió que les mestres em tenguessin en compte per dur a terme aquest moment de rutina a la classe amb els infants.

Avui hem continuat amb el projecte.
Per tal de fer-ho avui hem preparat dos ambients o espais. Un s’ha preparat al pati i l’altre a l’aula dels Gegants.

En el pati, a un racó, s’ha montat la taula de l’hort.
Les mestres presents durant aquest moment eren na Concha dels Dracs i na Xisca dels Gegants. Jo participava com a observadra.
En aquest espai han passat  5 Dracs i 5 Gegants. Avui han començat a passar a fer aquesta part del projecte els infants que no varen tenir l’ocasió de passar ahir.
Abans de començar a manipular la terra na Concha els hi ha fet un parell de preguntes als infants com per exemple: quines coses es poden plantar, què necessitam per plantar...
Els infants diuen que necessiten terra per plantar, així que la propera pregunta que na Concha els fa és: “i a on poden posar la terra?”. En Bernat, un Drac, contesta que a la taula de l’hort. A partir d’aquest moment na Xisca comença a mostrar tot el material als infats i els hi diu que amb aquest mateial poden, o bé manipular la terra o bé fer trasvassaments.
L’objectiu d’aquesa tasca es omplir de terra la taula de l’hort per tal de poder plantar a les proximes sessions.
Degut a que la taula ha quedat una mica alta i per poder facilitar a tots els infants l’accés a la terra, les mestres han col.locat al voltant de la taula de l’hort unes capses que serveixen als infants d’escaló.
Na Concha documenta tot el que passa amb fotografies.
Els infants parèixen molt engrascats amb aquesta activitat. Degut a que el material existent es suficient, cada infant experimenta de manera individual ja que poden disposar en tot moment del material que necessiten o que els interesa.
S’ha preparat l’espai de la següent manera:

S’ha col.locat en el cetre la taula de l’hort i al voltant d’aquesta s’han col.locat 7 cenelles amb terra d’hort i terra que na Sunsi va dur del seu jardí.
Dins cada una d’aquestes cenelles s’han col.locat pales i rampins.
A més de tot això també hi havia una taula amb material divers com: pales, rampins, coladors de diferents formes, tamanys i colors, poals i espumaderas de metall.
En aquest espai han pasat avui un total de 20 infants, 10 Dracs i 10 Gegants.
Primer (de 10:30 a 11:00) ha passat un grup format per 5 Dras i 5 Gegants i després (de 11:00 a 11:30) n’ha passat un altre format també per 5 Dracs i 5 Gegants.
Amb aquesta activitat els infants aprenen a tenir estimació per els elements de la natura i aprenen a fer coses que els seran útils en un futur. A més a més amb aquestes activitats de trasvassaments de terra cap a la taula de l’hort els infants poden treballar la motricitat dels membres superiors a l’hora de passar la terra de dins a fora.
És important dir que aquesta activitat s’ha començat a dur a terme després del berenar, quan els infants tenen aquesta necessitat coberta.

A les 11:00, quan ha passat a la taula de l’hort el segon grup, ha començat l’altre activitat (també relacionada amb el projecte) a l’aula dels Gegants.
Aquesta activitat s’ha presentat amb la taula de llums.
Per fer aquesta activitat, per a la qual només ha participat un grup, s’ha reduit el nombre d’infants de manera que eren 3 Gegants i 3 Dracs.
Degut a que l’espai no és tan ample com l’altre el nombre d’infants que ha participat en aquesta activitat no ha estat tan nombrós.
A aquesta activitat he pogut participar també com a observadora.
L’escenari s’ha presentat de la següent manera:
S’ha tancat el llum de la sala i s’ha posat la taula de llum amb figures geomètriques al damunt. Aquestes eren de diferents colors, formes i tamanys.
Per altre banda s’han posat unes quantes safates amb els 4 tipus de terra que es varen treballar a la sessió d’ahir (terra de moix, terra d’hort, terra de l’arenal i terra que na Sunsi havia duit del seu jardí).
Per altre banda, dir que dins cada una d’aquestes safates hi havia diferents materials tal com canyetes de plàstic, càpsules de Nespresso, poals i embuts de plàstic.
En un primer moment els infants no li han fet molt de cas a la terra, sino que han començat manipulant les figures geomètriques de colors que es trobaven al damunt de la taula de llums. Després d’uns minuts na Sandra els hi ha dit que podien agafar la terra i posar-la damunt la taula de llums.
En un primer moment hem de deixar als infants per veure com es desenvolupen amb el material i poc a poc els anam guiant en la tasca.
Un cop que na Sandra els hi ha donat aquesta ajuda els infants han començat a manipular la terra sobre la taula de llums i a emprar els diferents materials ofertats.
L’activitat que els infants duen a terme amb aquests materials es bastant diferent, ja que l’edat que separa a Dracs i Gegants es notable. De totes maneres podem observar com els més petits acaven imitant comportaments dels més grans.
De tant en tant na Sndra els hi donave idees. Per exemple “heu mirat que passa si bufau amb les canyetes? Podeu fer dibuixos?
Crec que en aquest tipus d’activitat les mestres no haurien d’intervenir ja que aquest fet pot condicionar la manera d’actuar dels infants. Els infants acaven de començar amb aquest projecte i segurament tendran més oportunitats per poder experimentar amb aquests materials. És per aixó que consider que es prest per fer segons quins tipus d’intervenció, ja que com hem estudiat, els infants son proument intel.ligents per descubrir les coses per ells mateixos. Només així els infants aconseguiran sentir-se satisfets amb els seus descobriments i consideraran aquests èxits com a propis.
Amb aquesta activitat els infants poden descobrir les possibilitats que ofereix el material base (la terra) i el material que actua com a mediador entre ells i la terra.

Aquells infants que avui no han pogut gaudir del projecte a cap dels dos espais, han tengut més temps de joc en el pati.
Les mestres anoten tots els infants que han passat per tal de dur un ordre en la presencia dels infants en cada una de les diferents propostes del projecte. D’aquesta manera tots els infants tendran les mateixes oportunitats per experimentar, manipular, descubrir, jugar, compartir…

Degut a que hi ha infants que no queden a dinar o a dormir a l’escoleta, he pogut veure com, a mesura que les famílies venien a cercar a aquests infants, aquests (tant si havien participat com si no) mostraven a les famílies el que havien fet avui a l’escoleta. L’hort està a la vista de tots els membres de la comunitat educativa. Les famílies que duen els seus fills a aquest centre, són familias molt participatives i molt interesades en saber tot allò que els infants fan a l’escola i això s’ha fet patent avui ja que els pares, conduïts pels fills, s’acostaven a l’hort i escoltaven les explicacions dels seus infants.

No hay comentarios:

Publicar un comentario