miércoles, 21 de marzo de 2012

Bones practiques 0-3. DESCOBRINT LA CARABASSA

Sabem que a dia d’avui ens costa trobar materials naturals a les escoles. És important que els infants puguin tenir al seu abast aquells objectes que estan acostumats a veure a casa, al supermercat, a plaça... i que, per norma general, no se’ls deixa tocar, ensumar, tastar... en definitiva aprendre, experimentant i jugant amb materials no estructurats.
Els infants necessiten conèixer el món que els envolta i per aquest motiu se’ls ha de donar la possibilitat de tenir al seu voltant objectes de materials diversos.
Com podem observar en aquesta experiencia educativa, la mestra ha esperat el moment maduratiu oportú de l’infant per tal de dur a terme aquesta activitat. Sovint tenim presa perquè els infants madurin i, alguna vegada he pogut veure fotografies de centres on es col.loca a l’infant davant d’una panera dels tresors quan encara no són capaços de mantenir-se asseguts tots sols.
L’infant que apareix en aquesta experiència amb carabasses ja ha adquirit un to muscular adequat que el permet mantenir una posició fixa i experimentar a partir d’ella.
Crec que aquesta primera proposta pot ésser més encertada que la panera dels tresors, ja que a aquest infant encara li queda molt de temps fins aconseguir la verticalitat i per tant, encara li queden molts de mesos per envant per poder descobrir l’espai a partir d’aquesta posició que ha conquistat. Per aquest motiu, consider que és més adequat començar amb un sol objecte i poc a poc anar incorporant-ne de nous.
Les imatges d’aquest infant demostren el plaer de les primeres descobertes. L’infant té la possibilitat de descobrir en primera persona les característiques de l’objecte que té al davant. L’infant el mira amb deteniment i prova diferents maneres d’agafar-lo. D’aquestes imatges, podem deduir que és la primera vegada que aquest infant manipula una carabassa, ja que la seva mirada i la seva posició denota interés i concentració per tot alló que veu i tot alló que fa. La seqüència de fotografies que podem veure en aquesta plana web, tan sols ens mostren l’inici d’aquesta descoberta, per aixó seria interessant que aquesta proposta s’allargàs en el temps per tal d’observar quantes coses es capaç de fer aquest infant amb un sol material, sempre i quan es respecti el seu ritme, ja que haurien d’ésser els mateixos infants els qui marcassin el temps de les activitats.

No hay comentarios:

Publicar un comentario