martes, 29 de mayo de 2012

Laboratori en acció

Aquesta setmana hem començat a avaluar el funcionament del nostre projecte de millora al centre. En el meu cas, he pogut observar i intervenir en el laboratori de construccions ubicat al pati tant ahir com avui.
Aquest espai està destinat als infants de la classe de 2 anys grans i als infants de la classe de 2 anys petits.

El laboratori de construccions està compost per material no estructurat de grans dimensions.
A les primeres sessions, el material ofertat ha estat limitat ja que ens interessa que els infants es familiaritzin amb ells de manera progressiva. I no tan sols això, sino que, a més a més, hem volgut que part del material amb el que hem començat cada una d’aquestes sessions siguin materials coneguts per ells.
Aquest fet, consideram que ha estat un acert, ja que hem aconseguit que els infants posassin en funcionament els seus coneixements previs i sobretot que tots es sentissin còmodes a l’hora d’establir una primera presa de contacte amb aquest i altres materials.
Esteim molt satisfetes amb el resultat d’aquestes dues sessions, ja que s’han corroborat algunes de les hipòtesi que, a priori, nosaltres ens haviem marcat com a possibles accions, tals com: ficar i treure, encaixar, fer construccions horitzontals…

Per altre banda, aquestes dues sessions ens han servit per estructurar millor la sessió, ja que dia rere dia, ens adonam que sorgeixen obstacles que cal sortejar.
Donat que aquesta activitat es produeix al pati, cosa a la que els infanst no estan molt acostumats, es veim obligades a anticipar-nos a algunes de les situacions que es poden esdevenir, com per exemple que els infants vulguin anar a les engronsadores envers d’estar manipulant els materials propis d’aquest laboratori o bé que vulguin traslladar el material a una altre part del pati que, inicialment, no contemplaven com a escenari de joc.

Quan començam la sessió dedicam uns minuts a recordar amb els infants les normes que envolten aquest moment de joc tals com: no es poden tomar les construccions dels amics, si volem ajudar a un amic li hem de demanar permís, hem de tenir cura del material ja que aquest és delicat…
A la primera sessió, se’ns va oblidar recordar als infants que el fet de sortir al pati a fer una activitat no significava que es poguessin emprar tots els materials que conformen aquest espai.
Volem inculcar en els infants que totes les instalacions del centre poden esdevenir en espais d’aprenentatge i desenvolupament, però sabem que perquè els infants s’acostumin necessiten temps. Amb això no volem dir que hagi que limitar l’espai emprat sinó que, poc a poc, els infants hauran d’anar conquistant l’espai físic.
De fet, durant aquestes dues sessions observades ens hem adonat que els infants s’engrescaven molt quan podien combinar el material del laboratori amb un material de joc que forma part de l’escenari del pati. Per aquest motiu, pensam que a les pròximes sessions deixarem aquest material, el qual es tracta d’una estructura de plàstic que tant pot èsser una casa com un tobogan, pròxim a les immediacions del laboratori per tal que els infants puguin du a terme algunes de les accions que fins ara hem pogut observar.

No hay comentarios:

Publicar un comentario